Woda zdrowia doda!

Picie wody jest niesamowicie ważnym nawykiem żywieniowym. O tym, jak bardzo, świadczy jej miejsce w piramidzie zdrowego żywienia – u podstawy, ponieważ woda jest fundamentem zdrowej, zbilansowanej diety.

Trener przygotowania fizycznego PGE Skry Bełchatów – Maciej Michalik, odpowiada na nurtujące wiele osób pytania, ale też radzi, jak należy prawidłowo spożywać wodę w życiu codziennym. Materiał video znajduje się na kanale PGE Skry w serwisie YouTube.

Ile wody dziennie powinna spożywać przeciętna osoba?
Zalecenia dla dorosłej osoby to minimum dwa litry wody dziennie, gdzie trzeba wziąć pod uwagę, że chodzi o ogólną ilość płynów, a nie tylko samą wodę. Wchodzą w to warzywa, owoce, herbaty, zioła.

Czy dla każdego człowieka obowiązuje ta sama ilość wody? Czy na przykład sportowiec do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje tej wody więcej?
Te dwa litry wody, o których wcześniej wspomniałem, dotyczą osoby nieuprawiającej aktywności fizycznej. Analogicznie osoba, która uprawia jakąś aktywność fizyczną, powiedzmy amator, na pewno musi zwiększyć taką ilość wody. To jest zależne od ilości treningów, jakie odbywa. Na przykład jeśli uprawia amatorsko jakiś sport co drugi dzień przez półtorej godziny, to minimum litr wody więcej powinien doliczyć, czyli w dzień aktywności fizycznej trzy litry wody powinno się spożywać. Jeżeli mówimy o sportowcach zawodowych, to trzy litry może okazać się niedostateczną ilością – często zdarza się, że sportowcy zawodowi trenują dwa razy dziennie, a zdarza się nawet, że trzy i na każdy taki wysiłek litr, do półtora płynów więcej powinno być spożywane – poza tymi dwoma litrami, które są podstawowe.

Jakie korzyści daje człowiekowi picie wody codziennie?
Przede wszystkim dotyczy to nawodnienia, a nawodnienie to bardzo szeroko pojęte określenie, w którego skład wchodzi między innymi prawidłowa termoregulacja, prawidłowe trawienie. Można tutaj również powiedzieć o funkcjonowaniu mięśni, które w przypadku sportowców zawodowych czy amatorskich, jeżeli taka osoba ma niedostateczną ilość wody, to dochodzi do „spięcia mięśni” i taki mięsień nie funkcjonuje prawidłowo. Poza tym nie trawimy tak, jak powinniśmy trawić, konsekwencja tego jest taka, że chodzimy częściej głodni.

Jakie są objawy przy niespożywaniu odpowiedniej ilości wody?
Przede wszystkim to są aspekty zdrowotne, od takich drobnych dyskomfortów – chociażby ból głowy – po niemożliwość funkcjonowania, przemieszczania się, gdzie ból mięśnie jest tak olbrzymi, że nie możemy normalnie funkcjonować.

Która woda jest zdrowsza: mineralna czy źródlana?
Bez dwóch zdań mineralna. Ze względu na to, że ma wyższe stężenie jonów magnezu, wapnia… W zależności od tego, którą wodę wybieramy, mineralna powinna być w przedziale od 400 do 800 miligramów.

Czy woda gazowana jest zdrowa?
Tak. Nie ma żadnych przeciwwskazań do picia wody gazowanej.

Zwiększenie ilości wypijania wody ma pozytywne czy negatywne skutki? Jak to jest w przypadku dorosłych i dzieci?
Dzieci mają na pewno dużo więcej ruchu, więc myślę, że norma dla dzieci tych dwóch litrów, to trochę dużo, bo dzieci nie są w stanie zużyć takiej dużej ilości, a w skrócie: taka woda z organizmu zostanie wydalona. Większe ilości wody na pewno muszą być spożytkowywane w momencie, kiedy jest zapotrzebowanie na to, kiedy mamy jakiś wysiłek. Trzeba też wziąć pod uwagę sposób picia wody, bo jeżeli mamy duże odstępy czasu – powiedzmy dwie, cztery, czasami sześć godzin – wypijamy na raz w momencie, gdy chce nam się pić, litr czy półtora litra, to tak naprawdę taka duża ilość wody nie może być przyjęta przez nasz organizm. Często wiele osób ma coś takiego, że ta woda wychodzi z ich organizmu, po prostu zaczynają się pocić pod wpływem dużej ilości wody, lub bardzo szybko chcą iść do toalety. Na pewno picie wody musi odbywać się z głową, powiedzmy co godzinę szklanka wody (250 ml) jest wskazana. Istotne też jest, żeby nie pić wody w momencie, gdy spożywamy jakiś posiłek – powinno się to odbyć przed posiłek albo po jego zakończeniu.